Sunday, March 9, 2014

ရခိုင္ ဗဟိုစည္

                                                                        
  
  







ေနာင္---- ဒူ---- ေနာင္(ဒိုင္း)---- ဟိန္း---- ဟိန္း---- ဟိန္း
ေရွးေခတ္ ရခိုင္တို႔သည္ တစ္ေန႔တာကို နာရီ(၆၀)စီျဖင့္ ေရတြက္ခ့ဲၾကသည္။ ယင္းသို႔ ေရတြက္ရာတြင္ နာရီ အမ်ဳိးအစားအားျဖင့္ သံုးမ်ဳိး ခြဲျခားထားသည္။ (၁) ေရနာရီ၊ (၂) သဲနာရီ၊ (၃) ၾကက္နာရီ ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ သဲ နာရီႏွင့္ ၾကက္နာရီတို႔ကို ေနရာဌာန အခ်ဳိ႔တြင္ သင့္ေလ်ာ္ေသာ အခ်ိန္ကာလာကို သိႏိုင္ရန္ အသံုးျပဳခ့ဲၾက သည္။ ေရနာရီကိုကား ဌာနအသီးသီး၌ အသံုးျပဳခ့ဲၾကသည္။ ယင္းသို႔အသံုးျပဳရန္ လိုအပ္ေသာ ပစၥည္းမ်ားကို စံုလင္စြာထားရသည္။

ယင္းတို႔မွာ (၁) အ၀န္းအေစာက္ တူညီစြာ ျပဳလုပ္ထားေသာ အင္တံုႀကီး ၃လံုး ႏွင့္ (၂) ေၾကးဖလား ၃လံုး တို႔ ျဖစ္သည္။ အခ်ိန္နာရီ တိုင္းတာရန္ ပဟုိရ္တီးရန္ လုပ္သားမ်ားမွာ (၁) အင္တံု ၃လံုးကို ေစာင့္ေနရန္ လူ ၃ေယာက္၊ (၂) ေရျဖည့္ျခင္း၊ ေရသြန္ျခင္း ျပဳလုပ္ရန္ လူ ၂ေယာက္၊ (၃) ပဟိုရ္တီးရန္ လူ ၂ေယာက္၊ စု စု ေပါင္း(၇)ေယာက္ အမွဳထမ္းရသည္။ မဟာပဟိုရ္စင္ေတာ္ႀကီးမွာေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တြင္ နန္းေတာ္ၿမိဳ႕႐ိုး၊ တံတိုင္း ၃ထပ္အနက္၊ တတိယၿမိဳ႕႐ိုးႏွင့္ ဒုတိယၿမိဳ႕႐ိုးၾကားတြင္ တည္ရွိသည္။

နန္းေတာ္၏ ေတာင္ဘက္၌ရွိေသာ ေပသကူေတာင္တြင္ တည္ေဆာက္ခ့ဲသည္။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တည္ သမိုင္း က်မ္း ဒုတိယတြဲျဖစ္ေသာ (ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ဥပနီသွ်က်မ္းတြင္ယင္းေတာင္ကို ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တည္စဥ္က ေတာင္ အမည္၊ ေခ်ာင္းအမည္၊ အရပ္အမည္မ်ားကို ေခၚေ၀ၚၾကရန္ မင္းေစာမြန္ႏွင့္ အမတ္ပညာရွိ သုခမိန္မ်ား၊ ဟူးရား ေဗဒင္အရာ၌ လိမၼာေသာ ပုေရာဟိတ္မ်ားတိုင္ပင္၍ ဂါမ၊ နိဂါမ၊ ပဗၺတ၊ နဒီ အစရွိသည္တို႔ကို နာမ၊ သညာန မဂၤလာပြဲျပဳလုပ္ၿပီး သမုတ္ေခၚတြင္ခ့ဲၾကေလသည္။

ယင္းအခ်ိန္က ယင္းေတာင္ကို ေပသကူေတာင္ဟု အမည္သမုတ္ ခ့ဲၾကသည္။ ပဟိုရ္စည္ေတာ္ႀကီး ထားရန္ စင္ေတာ္ႀကီးကို ေဆာက္ၿပီးမွ ရႊမ္းေတာင္ (ယြန္းေတာင္)ဟု အမည္တြင္လာသည္။ ပဟိုရ္ စည္ေတာ္ႀကီး ၏ ေအာက္ေျခအုတ္ျမစ္ကို ေက်ာက္တံုးႀကီးမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ၿပီး ေခါင္မိုးျပႆဒ္၀ယ္ ၅ဆင့္မိုး သည္။ ေလး ေထာင့္ပံုျဖစ္ၿပီး စည္ေတာ္ကို ပိေတာက္သားျဖင့္ ျပဳလုပ္ၿပီး သားေရၾကက္သည္။ စည္ေတာ္ကို တြဲရန္ ပြတ္ လံုးတိုင္တြင္ ပြတ္လံုးတန္းေငြႀကိဳးျဖင့္ တြဲထားသည္။ တြဲခံုတစ္ခုလံုးႏွင့္ စည္ေတာ္သစ္သား ကို ေရႊပိန္းခ် ထားသည္။ စည္ေတာ္တီးရန္လက္႐ိုက္မွာ ဆင္သားေရတံုးျဖစ္သည္။ ဗ်က္လက္ေလးသစ္၊ အရွည္တေတာင့္ တထြာ ရွိသည္ဟုဆိုသည္။ စည္ေတာ္တီးသည့္ အခ်ိန္ကာလကို နန္းတြင္းမိညိဳ၏ "'စည္ 'ေတာ္ပဟိုရ္၊ ကၽြႏု္ပ္ ဆိုသား"ခ်ီေသာ ကိုယ္ရည္ေသြးရတု ပိုဒ္စံုတြင္ တင္ျပထားသည္။ အက်ယ္ကို မဆိုၿပီ။ တီးပံု၊တီးနည္းကိုသာ တင္ျပပါမည္။

စည္ေတာ္တီးပံု

တစ္ခ်ိန္စည္တီးေသာအခါ တစ္ပဟိုရ္ဟုဆိုသည္။ ၄ပဟိုရ္တီး တစ္ေမာင္းျပည့္သည္။ ၄ပဟိုရ္တစ္ေမာင္းဟု ဆိုေသာေၾကာင့္ ေမာင္းႀကီးတစ္လံုးကို တစ္ခ်ိန္တီးရသည္။ ဤအေၾကာင္းႏွင့္ စဥ္လ်ဥ္း၍ ပဟိုရ္စင္ေတာ္ တြင္ ေမာင္းသံုးလံုးရွိေသးသည္။ "ဒူ"ဟုအသံထြက္ေသာ ေမာင္းတစ္လံုးတို႔ ျဖစ္သည္။ ဒူေမာင္းႏွစ္လံုးတြင္ "ဒူဟူဟူ" ဟူ၍ ဟိန္းသံထြက္ေသာ ေမာင္းတစ္လံုး ရွိသည္။ ဒူ---- ဟူ၍ ႐ုိး႐ိုးအသံထြက္ေသာ ေမာင္းႏွင့္ "ေနာင္"ဟူ၍ ႐ိုး႐ိုးအသံထြက္ေသာ ေမာင္းတစ္လံုးတို႔မွာ အတိုင္းအတာ အတူတူ ျပဳလုပ္ရသည္။ ဤ႐ိုး ႐ိုး ေမာင္းႏွစ္လံုးသည္ အတိုင္းအတာ ၄ေတာင္ပတ္လည္စီ ရွိသည္။ "ဒူဟူဟူ" ဟူ၍ ဟိန္းသံ ထြက္ေသာ ေမာင္း ႀကီးမွာ ၆ေတာင္ပတ္လည္ ရွိသည္။ ၄ပဟိုရ္ တစ္ေမာင္းျပည့္တိုင္း လက္တံရွည္ ခရာႀကီးကို တစ္ႀကိမ္စီမဳွတ္ ရသည္။ တစ္ပဟိုရ္ျပည့္ေသာအခါ ေနာင္ေမာင္းကိုတစ္ခ်က္၊ ဒူေမာင္းကို တစ္ ခ်က္၊ ေနာက္ထပ္ ေနာင္ ေမာင္းကို တစ္ခ်က္တီးၿပီးလွ်င္ ဆင္သားေရ လက္႐ိုက္ျဖင့္ ပဟိုရ္စည္ေတာ္ကို တစ္ခ်က္တီးလိုက္ရသည္။ ယင္းသို႔တီးရာတြင္ စည္တီးျခင္း၏ အဂၤါရပ္ႏွင့္ညီစြာ အေႏွးတီး၊ အလ်င္တီး၊( အျမန္တီး၊ ေစာင့္တီး၊ ခ်ိန္တီး၊ သံၿပိဳင္တီး)ဟူ၍ အဂၤါရပ္မ်ားရွိသည္။ ယင္းတို႔အနက္ ဒူေမာင္း၊ ေနာင္ေမာင္း တို႔ကို တီးခတ္ရာတြင္ ေစာင့္တီး ႏွင့္ အျမန္တီးႏွစ္မ်ဳိးကို အသံုးျပဳသည္။

ေရွးေခတ္ျမန္မာႏွင့္ ရခိုင္တို႔၏ တစ္ေန႔စီကို တြက္ခ်က္၍ နာရီ ၆၀-စီ သတ္မွတ္ထားၾကရာတြင္ ေန႔နာရီ၊ ညနာရီဟူ၍ ႏွစ္ပိုင္းခြဲထားသည္။ ယင္းသို႔ခြဲထားရာ၌လည္း ယခုေခတ္စက္နာရီက့ဲသို႔ ၁၂-နာရီ ပိုင္းျခား ထား ျခင္း မဟုတ္ေပ။ ဥတု ၃-ပါးတို႔တြင္ ေနထြက္ေန၀င္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ေန႔နာရီႏွင့္ ညနာရီကို အနည္း အမ်ား ပိုင္းျခားထားၾကသည္။ "ပတ္သံတာရွည္တီးသံျမည္" ဟူေသာကဗ်ာ၏ အဆိုအတိုင္း ေရတြက္ ခ့ဲၾက သည္။

သို႔ရာတြင္ ဘာသာေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမွဳေရးရာ အတြက္ အသံုးျပဳ
                                         

Mg Zin Myo


No comments:

Post a Comment